Sezonun 6. Yarışı olan Monaco Grand Prix’i F1 tarihinde
birçok anıyı barındıran ve F1 sevenler açısından fantastik olarak tarif
edilebilecek bir pist. İyi bir sıralama turunun ardından, yarış boyu yapılan
başarılı bir savunma orta veya arka sıralardaki pilotların dahi kazanma şansına
sahip olmasına neden oluyor. Bütün pilotların yarışmak ve kazanmak isteyeceği bir
pist olan Monaco, efsane olmuş pilotlara hep ev sahipliği yapmıştır. Proust,
Senna, Schumacher gibi...
Cumartesi günü gerçekleşen sıralama turlarında ilk iki
sırayı alan Mercedes takımı, Rosberg’i önde tutup arkadan gelen Hamilton’ın,
Vettel ve Webber’e siper olması ile birlikte Rosberg’in liderliğini koruma
niyetindeydiler. Red Bull cephesi kazanmak için stratejiler arıyor. Bütün
takımların aklındaki soru ise lastikleri yarışın sonuna kadar nasıl
saklayacaklarıydı.
Formasyon turunda
Marussia pilotu Bianchi’nin çileli hafta sonu devam ediyordu, sıralama
turlarında zaman dahi üretemeyen pilotun otomobili tekrar sorun çıkarıyor ve
araç takım elemanları tarafından pit yoluna taşınıyordu. Startın verilmesiyle
birlikte Mercedes planını işletme konusunda adımlarını atıyor. Vettel buna
karşı ilk birkaç turda hamleler yapsa da başarılı olamadı. İlk turda Maldonado
ve van der Garde’nin karıştığı küçük çaplı kaza dışında çok fazla bir
atraksiyon olmuyordu. Takım telsizlerinden sürekli olarak pilotlara önlerindeki
araçla aralarına birkaç saniye koymaları gerektiği direktif olarak veriliyordu.
Çok çabuk aşınan Pirelli lastikleri, yakın takip sonucunda kaybedilen downforce
ile beraber aşınma seviyesi daha da artıyor ve tek pit-stop stratejisi izleyen
pilotların yarışın son bölümünde zorlanmalarını neden oluyordu.
İlk 20 tur sonucunda yarış dışı kalan tek pilot Charles Pic
olurken, Mclaren’de Button ve Perez arasında Bahreynde başlayan kapışma,
Monaco’da etkilerini sürdürüyordu ve Button takıma Perez’i şikayet ederken
‘’üstüme kırmaktan artık vazgeçmeli’’ diyordu. 22. Turun ardından takımlar
pilotlara derecelerini 0.4 ile 0.6 arasında artırmaları gerektiğini
iletiyorlardı. Bu pit-stopların geleceğinin habercisiydi.
İlk pit-stoplar öncesinde sıralama:
Rosberg-Hamilton-Vettel-Webber-Raikkonen-Alonso-Button-Perez-Sutil-Verne.
Ön bölümde ilk pite 26. turda Webber girerken, 27. turda da Räikkönen
pite giriyordu. Räikkönen pitten Webber’in ardında dönüyordu. 29. turda pite
giren Alonso ön sıradaki tüm pilotlar gibi daha sert hamurlu olan lastiği tercih
ediyor ve Räikkönen’in çok az
farkla ardında dönüyordu. 30. turda Massa St.Devote’da sıralama turlarında
yaptığı kazanın bir benzerini gerçekleştirerek bariyerlere arabasını
bırakıyordu. Vettel 31. turda pite girdiği anda, güvenlik aracı yarışa dahil
olarak kontrolü ele alıyordu. Bütün planların değiştiği bu anda Rosberg ve Hamilton pite giriyorlar, pit dönüşü Hamilton
iki Red Bull pilotunun arkasına düşüyordu.
Güvenlik aracının piste girmesiyle oluşan sıralama:
Rosberg-Vettel-Webber-Hamilton-Raikkonen-Alonso-Button-Perez-Sutil-Verne.
7 tur güvenlik aracı önderliğinde geçen mücadele 38. tur
itibariyle yeniden başlıyordu. Hamilton
önündeki Webber’e cılız atak denemeleri yapıyordu. Alonso’da Raikkonen’i sıkıştırıyordu
ve hata yapması için şampiyon rakibini zorluyordu. 40. turun sonunda La Rascas’da
Hamilton Webber’in içine kadar girerek geçmek için bir şans yakalıyor ama
sonuca ulaşamıyordu. 41. turda Drs tekrar aktif hale geliyordu. 42. turda Perez-Button mücadelesinde tünel
çıkışında Sergio Perez muazzam bir geç fren hamlesiyle lastiklerini bloke
ederek kendisinden hayli tecrübeli takım arkadaşını geçiyordu. Perez agresif
ataklarına devam ediyor ve aynı yerde, tünel çıkışında bu kez Alonso’yu gözüne
kestiriyor, Alonso şikanı keserek de
olsa yerini koruyordu.
46. turda Maldonado ve Chilton’ın yarattığı kazanın ardından
yarış askıya alınıyor ve bütün pilotlar otomobillerini start finiş düzlüğüne
çekiyorlardı. Tabac virajında gerçekleşen kazanın ardında Maldonado’nun
Williams’ı ön bölümü paramparça oluyor ve o bölümdeki bariyerlerin tamamını da
parçalıyordu. 47. turda kurallar gereği yarış askıya alındığında bütün
mekanikerlerin araçlara müdahale hakları doğuyor ve takımlar araçların memnun
olmadıklarını ayarlarını, aşınan lastiklerini değiştirebiliyorlardı.
Yaklaşık yarım saat sonra yarış yeniden güvenlik aracı
kontrolünde başlarken, 43. turda şikanı keserek Perez’in kendisini geçmesine
engel olan Alonso, güvenlik aracı kontrolündeyken Perez’e yerini teslim
ediyordu. Maldonado’nun yarış dışı kalmasına sebep olan Chilton’a pitten
geçmesi cezası veriliyordu.
Yarışın üçte birlik bölümü geçilirken, Loews’de Button’ın
tekrar kapıyı açık unutması neticesinde Force India pilotu Sutil, şairane bir
atak yaparak bir sıra yükseliyordu. 53. Turda tünel çıkışında Perez yarış boyu
yaptığı agresif ataklara bir yenisini ekliyor, Raikkonen’in önüne geçmek için
hamle yapıyordu, iki pilotta şikanı keserek ve yerlerini koruyarak, yarışa
devam ediyorlardı. 57.turda Loews’de Adrian Sutil Button’a yaptığı atağın bir
benzerini başka bir şampiyon pilot, Alonso’ya yapıyor ve 7.sıraya tırmanıyordu.
58. Tur sonunda sıralama: Rosberg-Vettel-Webber-Hamilton-Raikkonen-Perez-Sutil-Alonso-Button-Verne.
Bianchi’nin çileli Monaco hafta sonu 60. turda St.Devote’da
Massa’nın da kaza yaptığı yerde aracını bariyerlerle buluşturarak son
buluyordu. 63. turda Lotus pilotu Grosjean’ın tünelin hemen çıkışında Toro
Rosso’dan Ricciardo’ya arkadan çarpması sonucu rakibini yarış dışı bırakıyor ve
kendi ön kanadını kırıyordu. Bu kazanın ardında güvenlik aracı bir kez daha
yarışa dahil oluyordu. Grosjean’da kanadını değiştirip bir tur daha attıktan
sonra aracını pite çekiyordu.
66.turun sonunda güvenlik aracı liderliği tekrar Nico
Rosberg’e bırakıp pite geri dönüyordu. 69.turda gün boyu birçok geçiş yapan
Perez tekrar Raikkonen’e atak yapıyor ve kendi kanadını kırıyor, Raikkonen’in
de lastiğini patlatıyor ve 1 tur sonra Lotus pilotunun pite girmesine neden
oluyordu. Perez pite girmeyerek kırık ön kanat ile mücadeleye devam ediyor, bu
durum arkasındaki bütün pilotların yavaşlamasına neden oluyordu, bu durumu
fırsata çeviren Button, Alonso’yu geçerek bir basamak daha yükseliyordu.
72. tur sonunda sıralama:
Rosberg-Vettel-Webber-Hamilton-Perez-Sutil-Button-Alonso-Verne-Di Resta.
74.turda yarış boyu olayların baş aktörü olan pilot Perez
aracının daha fazla dayanamaması sonucu yarışa veda ediyor, ardındaki bütün
pilotlar bir sıra daha yükseliyordu . Son 5 tur boyunca yarışa dair gerçekleşen
tek olay Sebastian Vettel’in en hızlı tur zamanını ele geçirmesi oluyordu.
Doğup büyüdüğü yer olan Monaco’da Rosberg birinciliği elde
ediyordu. Babası Keke Rosberg’in (1983) de kazandığı bu pistte kariyerinin
ikinci galibiyetini elde eden Nico, takımı adına sezonun ilk birinciliğini
alıyordu. Yarış boyu istikrarlı çizgisini hiç bozmadan, güvenlik aracının
kendisine sağladığı lastik avantajını da kullanarak galibiyet kupasını evine götürüyordu.
F1 takviminin en egzotik yarışı olan Monaco, adına yakışır
bir yarışa sahne oldu, kazalar, ustalık gerektiren geçişler, güvenlik aracı ve
kırmızı bayraklar eşliğinde sona eriyor. Yarışın galibi Nico Rosberg olsa da
yaptığı ataklarla gözlerimizin pasını silen Force India pilotu Adrian Sutil de
övgüyü ve takdiri hak ediyordu. Vettel pilotlar şampiyonasında liderliğini
perçinlerken, gözler bir sonraki yarış olan Kanada’ya çevriliyor.
FORMULA 1 GRAND PRIX DE MONACO 2013
Provisional Results
Pos
|
No
|
Driver
|
Team
|
Laps
|
Time/Retired
|
Pts
|
|
1
|
9
|
78
|
Winner
|
25
|
|||
2
|
1
|
78
|
+3.8 secs
|
18
|
|||
3
|
2
|
78
|
+6.3 secs
|
15
|
|||
4
|
10
|
78
|
+13.8 secs
|
12
|
|||
5
|
15
|
78
|
+21.4 secs
|
10
|
|||
6
|
5
|
78
|
+23.1 secs
|
8
|
|||
7
|
3
|
78
|
+26.7 secs
|
6
|
|||
8
|
18
|
78
|
+27.2 secs
|
4
|
|||
9
|
14
|
78
|
+27.6 secs
|
2
|
|||
10
|
7
|
78
|
+36.5 secs
|
1
|
|||
11
|
11
|
78
|
+42.5 secs
|
||||
12
|
17
|
78
|
+42.6 secs
|
||||
13
|
12
|
78
|
+43.2 secs
|
||||
14
|
23
|
78
|
+49.8 secs
|
||||
15
|
21
|
78
|
+62.5 secs
|
||||
16
|
6
|
72
|
+6 Laps
|
||||
Ret
|
8
|
63
|
+15 Laps
|
||||
Ret
|
19
|
61
|
+17 Laps
|
||||
Ret
|
22
|
58
|
+20 Laps
|
||||
Ret
|
16
|
44
|
+34 Laps
|
||||
Ret
|
4
|
28
|
+50 Laps
|
||||
Ret
|
20
|
7
|
+71 Laps
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder