26 Mayıs 2013 Pazar

30 Yıl Arayla Bir Rosberg Zaferi Daha


Sezonun 6. Yarışı olan Monaco Grand Prix’i F1 tarihinde birçok anıyı barındıran ve F1 sevenler açısından fantastik olarak tarif edilebilecek bir pist. İyi bir sıralama turunun ardından, yarış boyu yapılan başarılı bir savunma orta veya arka sıralardaki pilotların dahi kazanma şansına sahip olmasına neden oluyor. Bütün pilotların yarışmak ve kazanmak isteyeceği bir pist olan Monaco, efsane olmuş pilotlara hep ev sahipliği yapmıştır. Proust, Senna, Schumacher gibi...

Cumartesi günü gerçekleşen sıralama turlarında ilk iki sırayı alan Mercedes takımı, Rosberg’i önde tutup arkadan gelen Hamilton’ın, Vettel ve Webber’e siper olması ile birlikte Rosberg’in liderliğini koruma niyetindeydiler. Red Bull cephesi kazanmak için stratejiler arıyor. Bütün takımların aklındaki soru ise lastikleri yarışın sonuna kadar nasıl saklayacaklarıydı.

 

Formasyon turunda Marussia pilotu Bianchi’nin çileli hafta sonu devam ediyordu, sıralama turlarında zaman dahi üretemeyen pilotun otomobili tekrar sorun çıkarıyor ve araç takım elemanları tarafından pit yoluna taşınıyordu. Startın verilmesiyle birlikte Mercedes planını işletme konusunda adımlarını atıyor. Vettel buna karşı ilk birkaç turda hamleler yapsa da başarılı olamadı. İlk turda Maldonado ve van der Garde’nin karıştığı küçük çaplı kaza dışında çok fazla bir atraksiyon olmuyordu. Takım telsizlerinden sürekli olarak pilotlara önlerindeki araçla aralarına birkaç saniye koymaları gerektiği direktif olarak veriliyordu. Çok çabuk aşınan Pirelli lastikleri, yakın takip sonucunda kaybedilen downforce ile beraber aşınma seviyesi daha da artıyor ve tek pit-stop stratejisi izleyen pilotların yarışın son bölümünde zorlanmalarını neden oluyordu.

İlk 20 tur sonucunda yarış dışı kalan tek pilot Charles Pic olurken, Mclaren’de Button ve Perez arasında Bahreynde başlayan kapışma, Monaco’da etkilerini sürdürüyordu ve Button takıma Perez’i şikayet ederken ‘’üstüme kırmaktan artık vazgeçmeli’’ diyordu. 22. Turun ardından takımlar pilotlara derecelerini 0.4 ile 0.6 arasında artırmaları gerektiğini iletiyorlardı. Bu pit-stopların geleceğinin habercisiydi.

İlk pit-stoplar öncesinde sıralama: Rosberg-Hamilton-Vettel-Webber-Raikkonen-Alonso-Button-Perez-Sutil-Verne.
   
Ön bölümde ilk pite 26. turda Webber girerken, 27. turda da Räikkönen pite giriyordu. Räikkönen  pitten Webber’in ardında dönüyordu. 29. turda pite giren Alonso ön sıradaki tüm pilotlar gibi daha sert hamurlu olan lastiği tercih ediyor ve Räikkönen’in çok az farkla ardında dönüyordu. 30. turda Massa St.Devote’da sıralama turlarında yaptığı kazanın bir benzerini gerçekleştirerek bariyerlere arabasını bırakıyordu. Vettel 31. turda pite girdiği anda, güvenlik aracı yarışa dahil olarak kontrolü ele alıyordu. Bütün planların değiştiği bu anda Rosberg ve  Hamilton pite giriyorlar, pit dönüşü Hamilton iki Red Bull pilotunun arkasına düşüyordu.
Güvenlik aracının piste girmesiyle oluşan sıralama: Rosberg-Vettel-Webber-Hamilton-Raikkonen-Alonso-Button-Perez-Sutil-Verne.

7 tur güvenlik aracı önderliğinde geçen mücadele 38. tur itibariyle yeniden başlıyordu.  Hamilton önündeki Webber’e cılız atak denemeleri yapıyordu. Alonso’da Raikkonen’i sıkıştırıyordu ve hata yapması için şampiyon rakibini zorluyordu. 40. turun sonunda La Rascas’da Hamilton Webber’in içine kadar girerek geçmek için bir şans yakalıyor ama sonuca ulaşamıyordu. 41. turda Drs tekrar aktif hale geliyordu.  42. turda Perez-Button mücadelesinde tünel çıkışında Sergio Perez muazzam bir geç fren hamlesiyle lastiklerini bloke ederek kendisinden hayli tecrübeli takım arkadaşını geçiyordu. Perez agresif ataklarına devam ediyor ve aynı yerde, tünel çıkışında bu kez Alonso’yu gözüne kestiriyor, Alonso  şikanı keserek de olsa yerini koruyordu.

46. turda Maldonado ve Chilton’ın yarattığı kazanın ardından yarış askıya alınıyor ve bütün pilotlar otomobillerini start finiş düzlüğüne çekiyorlardı. Tabac virajında gerçekleşen kazanın ardında Maldonado’nun Williams’ı ön bölümü paramparça oluyor ve o bölümdeki bariyerlerin tamamını da parçalıyordu. 47. turda kurallar gereği yarış askıya alındığında bütün mekanikerlerin araçlara müdahale hakları doğuyor ve takımlar araçların memnun olmadıklarını ayarlarını, aşınan lastiklerini değiştirebiliyorlardı.

Yaklaşık yarım saat sonra yarış yeniden güvenlik aracı kontrolünde başlarken, 43. turda şikanı keserek Perez’in kendisini geçmesine engel olan Alonso, güvenlik aracı kontrolündeyken Perez’e yerini teslim ediyordu. Maldonado’nun yarış dışı kalmasına sebep olan Chilton’a pitten geçmesi cezası veriliyordu.
Yarışın üçte birlik bölümü geçilirken, Loews’de Button’ın tekrar kapıyı açık unutması neticesinde Force India pilotu Sutil, şairane bir atak yaparak bir sıra yükseliyordu. 53. Turda tünel çıkışında Perez yarış boyu yaptığı agresif ataklara bir yenisini ekliyor, Raikkonen’in önüne geçmek için hamle yapıyordu, iki pilotta şikanı keserek ve yerlerini koruyarak, yarışa devam ediyorlardı. 57.turda Loews’de Adrian Sutil Button’a yaptığı atağın bir benzerini başka bir şampiyon pilot, Alonso’ya yapıyor ve 7.sıraya tırmanıyordu.

58. Tur sonunda sıralama: Rosberg-Vettel-Webber-Hamilton-Raikkonen-Perez-Sutil-Alonso-Button-Verne.

Bianchi’nin çileli Monaco hafta sonu 60. turda St.Devote’da Massa’nın da kaza yaptığı yerde aracını bariyerlerle buluşturarak son buluyordu. 63. turda Lotus pilotu Grosjean’ın tünelin hemen çıkışında Toro Rosso’dan Ricciardo’ya arkadan çarpması sonucu rakibini yarış dışı bırakıyor ve kendi ön kanadını kırıyordu. Bu kazanın ardında güvenlik aracı bir kez daha yarışa dahil oluyordu. Grosjean’da kanadını değiştirip bir tur daha attıktan sonra aracını pite çekiyordu.

66.turun sonunda güvenlik aracı liderliği tekrar Nico Rosberg’e bırakıp pite geri dönüyordu. 69.turda gün boyu birçok geçiş yapan Perez tekrar Raikkonen’e atak yapıyor ve kendi kanadını kırıyor, Raikkonen’in de lastiğini patlatıyor ve 1 tur sonra Lotus pilotunun pite girmesine neden oluyordu. Perez pite girmeyerek kırık ön kanat ile mücadeleye devam ediyor, bu durum arkasındaki bütün pilotların yavaşlamasına neden oluyordu, bu durumu fırsata çeviren Button, Alonso’yu geçerek bir basamak daha yükseliyordu.

72. tur sonunda sıralama: Rosberg-Vettel-Webber-Hamilton-Perez-Sutil-Button-Alonso-Verne-Di Resta.

74.turda yarış boyu olayların baş aktörü olan pilot Perez aracının daha fazla dayanamaması sonucu yarışa veda ediyor, ardındaki bütün pilotlar bir sıra daha yükseliyordu . Son 5 tur boyunca yarışa dair gerçekleşen tek olay Sebastian Vettel’in en hızlı tur zamanını ele geçirmesi oluyordu.

Doğup büyüdüğü yer olan Monaco’da Rosberg birinciliği elde ediyordu. Babası Keke Rosberg’in (1983) de kazandığı bu pistte kariyerinin ikinci galibiyetini elde eden Nico, takımı adına sezonun ilk birinciliğini alıyordu. Yarış boyu istikrarlı çizgisini hiç bozmadan, güvenlik aracının kendisine sağladığı lastik avantajını da kullanarak galibiyet kupasını evine götürüyordu.
F1 takviminin en egzotik yarışı olan Monaco, adına yakışır bir yarışa sahne oldu, kazalar, ustalık gerektiren geçişler, güvenlik aracı ve kırmızı bayraklar eşliğinde sona eriyor. Yarışın galibi Nico Rosberg olsa da yaptığı ataklarla gözlerimizin pasını silen Force India pilotu Adrian Sutil de övgüyü ve takdiri hak ediyordu. Vettel pilotlar şampiyonasında liderliğini perçinlerken, gözler bir sonraki yarış olan Kanada’ya çevriliyor.

FORMULA 1 GRAND PRIX DE MONACO 2013
Provisional Results

Pos
No
Driver
Team
Laps
Time/Retired
Pts
1
9
78
Winner
25
2
1
78
+3.8 secs
18
3
2
78
+6.3 secs
15
4
10
78
+13.8 secs
12
5
15
78
+21.4 secs
10
6
5
78
+23.1 secs
8
7
3
78
+26.7 secs
6
8
18
78
+27.2 secs
4
9
14
78
+27.6 secs
2
10
7
78
+36.5 secs
1
11
11
78
+42.5 secs
12
17
78
+42.6 secs
13
12
78
+43.2 secs
14
23
78
+49.8 secs
15
21
78
+62.5 secs
16
6
72
+6 Laps
Ret
8
63
+15 Laps
Ret
19
61
+17 Laps
Ret
22
58
+20 Laps
Ret
16
44
+34 Laps
Ret
4
28
+50 Laps
Ret
20
7
+71 Laps

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder